Halaman

Jumaat, 11 Februari 2011

Reog Ponorogo (Tarian Barongan).. di desaku.. Kg Sg Nibung Darat, Batu Pahat,

tarian barongan ini selalu aku dapat lihat di kg aku.. ia dimainkan oleh wak-wak aku.. jika dahulu ia dimainkan oleh atok-atok aku.. barongan nie berasal dari jawa. oleh sebb atok2 aku dalulu berasal dari jawa maka mereka membawa permainan ini ke negara Malaysia dan ia menjadi satu permainan yang menjadi kebanggaan aku. ini adalah satu-satunya tarian yang ditinggalkan oleh nenk moyang aku kepada generasi kini..


jika dilihat pemain watak-watak dan pemain alat muziknya adalah wak-wak aku jer.. pelawak nie ada 4 pada asalnya. iaitu, tembem, joko, pentol, dan ganong. tapi selalu yg dimainkan kat kg aku pentol dengan tembem jer.. penari yang menaiki kuda kupang pula kebiasanya 2 atau 4 orang. barongan pila hanya boleh dimainkan ole seseorang sahaja. jika pemegang watak barongan mengetahui rentetan kisah sebenar ia dapt menunjukkan kisah cerita dalam permainan ini. pemain muzik pula atok-atok dan wak aku..


jika dapat dilihat secara terus, ia satu tarian yang sangat menarik dan menyeronokkan disamping mencuit hati dan menghiburkn penonton kerna disetai dengan watak-watak pelawak sperti pentol dan ganong.










yang depan watak tembem, gambar belakang watak pentol








bergambar ngn pengntin.. brongan nie dbuat dalam sesebuah mjis. contohnya mjlis pengantin cik jijah sorng aku nie..(anak bongsu atok jupri bin wagimon)
dalam thun 2007, atok jupri merupakan pengasas tarian barongan ini. tarian barongan telah dimaninkan dan dibawa oleh arwah ayah kepada atok aku dari jawa 90 yhun yg lalu.. bangganya aku..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Utusan Malaysia Online - Berita Utama(tarian barongan di sg nibung)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...