Halaman

Jumaat, 15 April 2011

GRAFIK.. POSTER



POSTER

PENGENALAN POSTER

Poster dalam bentuk pelakar dan bill yang ditampar,telah digunaknan dalam jangka masa yang lama,terutamanya untuk pengiklanan dan perhebahan.dalam cara yang asli poster teks mempunyai sejarah yang lama.mereka mengiklankan tentang karya sastera William Shakespeare dan menyedarkan rakyat tentang pengiktirafan kerajaan selama beberapa dekat. Walau bagaimanapun,revolusi yang hebat dalam poster ialah pembangunan dalam teknik percetakan dan yang membenarkan penghasilan dan percetakan dalam kualiti yang murah,termasuklah teknik yang penting iaitu teknik litografi dimana ia dicipta oleh seorang rakyat Jerman yang bernama Alois Senefelder pada tahun 1796,rekaan litogrfi kemudiannya diikuti dengan komuligrafi yang mana membenarkan jumlah edisi sesebuah poster dihasilkan dalam alat berwarna untuk dicetak.pada tahun 1890 teknik ini telah mula tersebar ke seluruh eropah.sehingga pelukis tertentu yang teleh mencipta seni poster dalam jangka masa ini.

Pada akhir abad ke-19 semasa era yang dikenali sebagai Belle Epoque,pembangunan poster sebagai bentuk seni yang serius,kemudiannya telah berkembang dengan lebih maju diantara tahun 1895 dan tahun1900.Iklan poster telah menjadi yang istimewa dalam seni grafik dalam era moden.Pelukis poster telah mengubah seni mereka kepada majalah dalam pengiklanan dan juga untuk dokumentari dalam sosial dan politik. Dalam United Stetes,poster tidak mengembang kepada tahap penulis yang sama.poster amerika adlah lebih menghala kepada keperluan asas komersial untuk menyampaikan sebuah meseg yang bertulis,Walau bagaimanapun kedatangan ahli sarkas yang merantau telah mengembangkan poster yang berwarna untuk memberitahu penduduk terdapat carnival akan datang di bandar tersebut .Tetapi ini terlalu komersial yang berkenaan dengan hal yang berfaedah ,pada kualiti biasa,dan sebahagiannya yang menyaksikan kreativiti pelukis yang sebenar

Definisi Poster
Poster ialah mana-mana kepingan besar sebuah kertas yang dicetak dan direka untuk diletakkan pada dinding atau permukaan yang lurus. Biasanya poster disertakan denga elimen perkataan dan grafik,walaupun sebuah poster mungkin diantara grafik seluruhnya ataupun perkataan sepenuhnya .Poster direka untuk menjadi penarik perhatian dan penyampaikan maklumat.poster mungkin digunakan untuk banyak tujuan dan ia adalah sebuah alat yang cekap untuk diiklankan (biasanya aktiivit, muzikal,dan filem),propaganda,bantahan dan lain-lain kumpulan yang cuba menyampaikan meseg.poster juga selalu digunakan untuk produksi dalam kerja seni ,terutamanya seni yang terkenal.jenis yang lain juga untuk poster adalah poster yang berbentuk pendidikan,dimana mungkin tentang subjek tertentu untuk tujuan pendidikan.berkaitan denga ini juga adalah tentng akedemik ataupun persidangan kebiasaannya kos yang redah berbanding kerja seni yang asal,banyak orang juga mengumpul poster,dan sebahagiannya poster yang terkenal yang ada pada mereka menjadi bernilai,pengumpul dan poster dari masa lampau biasanya dibingkaikan dengan ukuran yang paling sesuai untuk poster grafik biasanya berukuran 24x36 inci,walaupun poster mungkin mana-mana saiz .iklan cetak yang kecil biasanya dipanggil handbills ataupun flyers.

Seni Cetak Poster

Banyak teknik mencetak telah digunakan untuk menghasilkan poster.kebanyakan poster dihasilkan dengan banyak,poster juga boleh dihasilkan dengan tangan aaupun dalam jumlah yang terhad.kebanyakan poster dicetak dalam sebelah muka surat ataupun dibiarkan kosong di sebelah belekang,untuk memudahkan dilekatkan diatas permukaan atupun dinding.saiz poster kebiasaanya dicetak dalam A3 stndart kertas sutera dalam warna yang penuh,adalah lebih baik penggunaan poster creation sofewere untuk mencetak poster yang besar di rumah ataupun pencetak di pejabat

Sejarah dan Latar Belakang Poster

Sempena Pameran Poster: Seni dan Grafik di Balai Seni Lukis Negara, Kuala Lumpur pada Jun 1997, menurut rencana Utusan Malaysia, perkembangan poster sebagai iklan, hiburan bernilai kreatif dan artistik di Malaysia mulai muncul sejak awal Perang Dunia Kedua terutama sesudah kemasukan Jepun. Poster menjadi alat propaganda oleh Jepun untuk menyelamatkan Asia daripada penjajahan Barat. Apabila negara mencapai kemerdekaan, muncul era baru dalam dunia poster dengan bantuan imejimej berkesan daripada bantuan fotografi, tipografi bersama imej dan warna yang diolah secara estetik melalui seni rekabentuk grafik. Jika ditinjau dalam sejarah yang lebih awal, sekitar tahun 1940-an bermula dengan keperluan cetakan yang menjadi proses komersial. Poster dikaitkan dengan keperluan pengeluaran barangan atau kehendak pengguna terutama sewaktu Perang Dunia Pertama. Dunia poster berganding dalam dunia pengiklanan yang membuka peluangkepada yang berbakat untuk mencipta muka taip atau ‘setting style’, reka letak dan bahan-bahan bercetak yang lain.

Sekolah seni grafik didirikan pada masa perang. Seniman Hans Hartung, Frank Klein dan Jackson Pollock membawa masuk pengaruh seni figuratif ke dalam poster. Manakala Bernard Buffelt bersama aliran Pop Art telah membawa reka bentuk grafik dengan unsur imageri, warna bersama sudut pandangan yang berpengaruh dalam kehidupan. Mario Amaya pula mengeksploitasikan unsur psikologi, sosiologi, methologikal sebagai pengaruh dari bahan baru seperti air-brush, photo-montage.

Diantara jenis-jenis poster adalah :
1. Poster Pengiklanan
2. Poster Filem
3. Poster Buku Komik
4. Poster Acara Sukan
5. Poster Tinju.
6. Poster Pendidikan
7. Poster Consert

1.Poster Pengiklanan
Banyak poster,kebiasaanya poster yang terkawal,digunakan untuk mengiklankan produk.poster berterusan digunakan untuk tujuan ini,dengan poster peingiklanan filem,musik(kedua-duanya berkaitan konsert dan album yang di rakam)dan buku komik menjadi contoh yang terkenal.

2.Poster Filem
Filem industi telah menemui dimana poster yang bewarna terang merupakan cara yang senang menjual gambar-gambar mereka.Hari ini,poster dihasilkan untuk tujuan filem besar,dan koleksi poster wayang telah menjadi hobi ang utama.

3.Poster Buku Komik
Kemunculan buku komik pada tahun 1960dan mejadi petunjuk kepada penghasilan poster buku komik secara besar-besaran pada tahun 1970dan seterusnya.Poster ini kebiasaannya menerangkan kerektor yang terkenal dalam posisi yang berbeza.Faktanya dimana buku komik adalh pasaran yang paling sesuai bermaksud buku komik yang di berikan,kebiasaannya mempunyai cetakan yang kecil berbanding genra poster yang lain.promosi poster kebiasaannya diedarkan dengan dilipat,dimana poster runcit diharapkan untuk penghias rumah tidak digunakan lagi.

4.Poster Acara/Sukan
Iklan poster acara menjadi kebisaannya.Apa-apa jenis acara rakyat,dari perlumbaan kerata ke drama,mungkin diiklankan dengan poste,sebilangan acara telah menjadi terkenal kerana iklan poster mereka.

5.Poster Tinju
Poster bertinju telah digunakan dalam seluruh tempat yang wujud untuk mengiklankan pertempuran yang akan datang,masa,harga,tiket dan kebiasaannya disertakan denan gambar-gambar setiap penju.poster tinju berbeza dari segi saiz dan warna yang terang,kebiasaannya tidak kecil dari 18x22 inci.dalam hari yang awl,beberapa poster petinju wujud pada acara yang sebenar dan sekaligus ia senang didapati dan jarang didapati.

6.Poster Consert
ebanyakan consert ,terutamanya kosert rock,mempunyai poster yang dirangcang kebisaannya yang digunakan untuk tujuan pengiklanan acara tersebut.Ini juga menjadi benda yang boleh dikumpul.

7.Poster Pendidikan
Poster digunakan dalam akedemik untuk menerangkan dan promosi hasil kajian mereka.Ia kebiasaannya ditunjukkn semasa persidangan ,samaada sebagai pujian terhadap suatu perbincangan ataupun kertas sains,ataupun sebagai penerbitan.Ia kurang penting dari artikal sebenar ,tetapi ia boleh menjadi pengenalan yang baik nkepada penidikan yang baru sebelum kertas kerja itu diterbitkan.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Utusan Malaysia Online - Berita Utama(tarian barongan di sg nibung)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...