Halaman

Sabtu, 3 April 2010

aKu sAYANg Kamu.. Terima Kasih Abah.. segala pengorbananMu aKaN ku KEnANG..

KeBUn dUnIaKU..

crta pasal kebun.. aku juga minat berkebun dan suka berbakti pada tanah.
kebun adalah tmpat abah menyara keluarga.. aku sudah lali dngan keje2 angkat buah kelapa sawit, naikkan buah nenas di atas lori yg ku pernah kira hmpir cecah ribu buah nenas aku dapat campak kat abah,kutip buah kelapa untuk abah kopek dan jual.. aku jadi x kesah ape orang2 nak katA.. tapi skrg abah dah jrang ajak aku g kbun dan berjual wlaupun pernah aku berkeras ingin mengikutinya.. mungkin dia sdar gadis seprti aku kurng manis dipndng org ble abah sntiasa ajak aku g kebun dan ambil nenas dengan die naik kereta,lori, van.. abah mula ajak aku bekerja ngn abah sejak aku bumur 12 tahun.. untuk menaikkan semgat aku ikut abah prGi kbun, abah bagi upah pada aku.. semmemgnya pada awalnyer aku x suke g kbun.. sebb 2 abah bgi upah kat aku..pndai abah saiko aku..

ermm pernah aku memngis kerna sgt penat bekerja kat kbun... dah la kne gigit nyamuk.. masuk belukar... gigit pacat.. kene gigit semut kerengga... redah semak semata2 nak kutip buah kelapa... kutip buah nenas... hbis bdan aku gagal2. oleh sebb aku ngdu abah badn aku gatal2, abah belikan aku sarung tngan dan kasut Bood Khas untuk aku.. abah sengaja nak aku lihat dan tahu betapa sushnya abah mencari wang untuk perbelanjaan seharian dan mengjar aku erti kehidupan agar aku tidak hdup susah.... dapt ku lihat urat-urat abah yg timbul.. ku jug meliht abh dengn menggunakan segala kudrat yg ada untuk memetik buah kelapa yang tinggi dengn hanya menggunkan btg buluh yg pnjg dan sebilh sabit untuk memetik buah dan sehingga menyebabkan mata abah sebelah rabun akibat dithujani bunga manggar kelapa..hanya untuk mncri rezki untuk kmi.. aku hanya dapat phtikan abah dari jauh ketika itu..

aku semkin sernok dapt menolng abah dikebun pabila milhat semgt yg dtunjukkn oleh abah.. sememgnye peranan seorng bapa adalah mnjdi cntoh kepda anak2nya.. oleh itu aku hrus kuat dalm mnghdap segala kesukaran hidup ini.. kini... abah hnya membiarkan aku di rumah selpas aku mendapt twran belajar di UPSI julI 2008.. wlaupun begitu, abah masih mengjak aku ke KE KEbun dan mengutip nenas walupun tdak seperti dulu..

aku sngt merindui kengan2 lalu.. abah juga mengajar aku untuk kuat dan tabah dalam menghadapi segala cabaran dan kesukaran dalm hidup ini.. biar pun abah tidak pernah berkata sedemikian.. namun, aku mengerti mksud abah..

Dari pekerjaan kebun membuat aku mengerti tentang kehidupan.. untuk mencapai satu matlamat pasti terdapat bnyak hlngn yang kita perlu tempuhi... dan apabila stu matlamat itu dapt dicapai, kita akan merasa satu kepuasan daripada halangan2 tadi.. segala kudrat dan keringat abah sedikit sebnyak telah ku dapat rasai.. wlaupun begitu... alhamdulillah.. abah masih kuat dan mampu mnyara kami sekelurga..


SEMOGA ABAH BAHAGIA DIDUNIA DAN DIAKHIRAT ... DIMURAHKAN REZEKI DAN SENTIASA SEJAHTERA BERSAMA EMAK.. AMIN... abah the BeST!
{I LOVE YOU ABAH}

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Utusan Malaysia Online - Berita Utama(tarian barongan di sg nibung)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...