Halaman

Rabu, 24 Mac 2010

Lagu Seni Sillat Gerak Pusaka Jati Muar Johor... cikgu Zali


kami pesilat..
yang bersemangat waja...
kami tidak gentar..
menentang musuh negara..

Bertulangkan besi,..
beruratkan dawai..
kami ditetak parang..
tak cukup lagi..
nanti kami dibantai dengan besi..

tum2 tumbukan..
yang dikenakan bertubi2..

Oooo.. Gerak.. Pusaka Jati/
namamu ku sanjung tinggi..,
letih x terkira...
belajar bagai nak gila..

guru2 ajar kami..
kami tak mahir lagi..
terima kasih..
pada guru yang telah mengajar kami..

Versi lagu XPDC..


lagu ini membuat aku terkenang pada zaman persekolahan.. aku mula masuk persatuan silat semasa berumur 14 tahun dalam timgkatan 2 hingga tingkatan 6 atas di sekolah Menengah Kebangsaan Semerah.. lagu ini dicipta oleh hidayat, zali dan rudy di rumah cikgu Zali.. entah dimana mereka sekarang.. lagu ini mula dinyayikan dalam peratuan apabila persatuan silat membuat perkemahan di Pengkalan Balak, Melaka dan seramai 45 orang yang menigikuti perkhemahan ini. aku dengan ahli pasukan bagai satu keluarga ketika itu... seronoknya perhubungan sesama ahli ketika itu.. terima kasih Cikgu Zali..

ketika aku mula2 masuk silat hanya 5 orang sahaja yang berminat untuk mempelajari ilmu ini dan 6 tenaga pengajar yang mengajar kami.. huhu.. tenaga pengajar lebih ramai daripada belajar..pada waktu itu persatuan silat baru diperkenalkan di sekolah Semerah.. so, mb kurang mendapat sambutan..

pada waktu ini, masa aku banyak terluang.. so untuk memenuhi masa yang ada aku mula mempelajari silat..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Utusan Malaysia Online - Berita Utama(tarian barongan di sg nibung)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...